آخرین اخبار
کد مطلب: 125019
گزارش کامل فارس از عمليات برون‌مرزي موشکي سپاه
«قيام» سپاه با «ذوالفقار» بر سر تروريست‌ها فرود آمد
تاریخ انتشار : 1396/03/29 12:10:06
نمایش : 2704
نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ديشب در واکنش به اقدامات تروريستي هفته گذشته عناصر تکفيري داعش در تهران، مقر اين تروريست‌ها را در منطقه ديرالزور سوريه موشک‌باران کرد.
به گزارش سلام لردگان،به نقل از خبرگزاري فارس- در آخرين ساعات روز يکشنبه 28 خرداد ماه، نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با چند فروند موشک بالستيک ميان‌برد مواضع تروريستهاي تکفيري (مقرّ فرماندهي و مراکز تجمع و پشتيباني) در منطقه ديرالزور سوريه (فاصله حدود 650 کيلومتر) را مورد اصابت قرار داد.

تعداد اين موشک‌ها 6 فروند موشک بالستيک ميان‌برد زمين به زمين بوده که از پايگاههاي موشکي نيروي هوافضاي سپاه در استان‌هاي کردستان و کرمانشاه شليک شده و پس از عبور از اسمان عراق، به صورت دقيق به اهداف اصابت کرده است.

گزارش‌هاي اوليه از هلاکت تعداد زيادي از تروريست‌ها و انهدام تجهيزات، سامانه ها و سلاح هاي آنان حکايت دارد.

طبق اعلام سپاه پاسداران، اين اقدام بخشي از انتقام سپاه از تروريستها بابت حملات تروريستي اخير آنها در تهران بوده است.

سردار امير علي حاجي زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در اين خصوص گفت: در اطراف ديرالزور پايگاه‌هاي فرماندهي، مراکز ساخت و توليد خودروهاي انتحاري و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌هاي ميانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان بايد بدانند تهران، لندن و پاريس نيست و اين يک کار کوچکي بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد.

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه اظهار داشت: اين موشک‌ها از ايران شليک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوريه فرود آمد و توسط هواپيماهاي بدون سرنشيني که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز ديرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان براي ما در ايران مخابره مي‌کرد.

حاجي‌زاده همچنين تاکيد کرد: تمام موشک‌ها دقيقا به محل مورد نظر اصابت کرد.

وي افزود: شناسايي و احاطه اطلاعاتي اين تروريست‌ها به خودي خود يک دنيا مسئله است و شليک اين موشک‌ها از فاصله 700 کيلومتري و نشاندن روي يک ساختمان کوچک، خودش يک پيام است و آنها مي‌فهمند عيار ايراني‌ها کجاست. 

بنا بر اخبار رسيده به خبرنگار فارس، مشخص شد که در اين عمليات که به نام عمليات ليله‌القدر نام گرفت از موشک‌هاي بالستيک «ذوالفقار» و «قيام» استفاده شده است.

* قيام سپاه

موشک بالستيک ميان برد «قيام» در 29 مرداد ماه سال 89 براي اولين با موفقيت تست و شليک شد.

‌اين موشک از کلاس جديد موشک‌هاي ايراني بود که داراي ويژگي‌هاي فني جديد و قدرت تاکتيکي منحصر به فرد است به طوريکه آن را را دروازه ورود ايران به عرصه جديد در ساخت موشک‌هاي بالستيک و گفته شد اين موشک خلاصه‌اي از تجربه 25 ساله صنعت دفاعي کشور در عرصه هوافضا تا آن روز است که نداشتن بالک به عنوان يکي از ويژگي هاي آن، علاوه بر افزايش سرعت، قابليت پرتاب موشک از انواع لانچرهاي خاص را به آن مي‌دهد.

اين موشک بالستيک  بنا بر ماموريت‌هاي تعريف شده، مي‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

سردار حاجي‌زاده پيش از اين در اين رابطه گفته بود: «حاج حسن -طهراني مقدم- يک بار برنامه‌ريزي کرد که به بُرد 2 هزار کيلومتر برسيم. پس از آن برنامه ديگري داشت و معتقد بود که بايد برگرديم و خلاءهاي اين بُرد را به لحاظ کمي و کيفي برطرف کنيم.

‌در اين زمان بود که احساس شد يک موشک با برد 800 کيلومتر براي اهداف آمريکايي نياز داريم اما نه با ابعاد و انداره موشک‌هاي بزرگ.»

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه افزود: «موشکي مدنظر شهيد طهراني‌مقدم بود که با برد 800 کيلومتر، ابعادي به اندازه موشک شهاب1 داشته باشد.»

سرعت آماده سازي و شليک موشک قيام، يکي ديگر از ويژگي هاي مهم آن است و البته تمامي ويژگي‌ها از قبيل جنس، مواد و ديگر خصوصيات نيز در اين موشک رادارگريز مد نظر قرار گرفته است.

امروز ميزان انبوهي از موشک بالستيک قيام تحويل نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شده است.

* ذوالفقار سپاه

موشک سوخت جامد، تاکتيکي و نقطه‌زن ذوالفقار، موشکي مايل پرتاب با برد 700 کيلومتر است. اين موشک ضدجمينگ بوده و تعداد انبوه آن تاکنون در اختيار سپاه پاسداران قرار گرفته است.

اين موشک اولين بار در مراسم رژه نيروهاي مسلح (شهريورماه سال قبل) در بندرعباس رونمايي شده بود.

برخورداري از سکوي پرتاب متحرک و خودکشي، رادار گريزي، قابليت نقطه زني، سبک و تاکتيکي بودن را از ديگر ويژگي هاي موشک ذوالفقار است.

به گفته سردار دهقان (در مراسم افتتاح خط توليد اين موشک در شهريورماه سال گذشته)، طراحي و ساخت موشک تاکتيکي و مهم ذوالفقار که در شرايط تحريم در بخش دفاع صورت پذيرفته، نشان از اراده و عزم دانشمندان، محققان و متخصصان وزارت دفاع براي افزايش قدرت بازدارندگي موثر کشورمان است.

موشک «ذوالفقار» در کلاس موشک «فاتح» قرار دارد که دقيق ترين موشک ايراني است.

موشک فاتح در انواع مختلف با بردهاي 300 تا 500 کيلومتر است.

از اين مدل موشک، انواع دريايي نيز به نام هاي «خليج فارس» و «هرمز» با برد 300 کيلومتر ساخته شده است.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس